ناوبری پرش

پهپادهای شگفتی‌ساز ایرانی | موج مدیا | MoojMedia

صفحه اصلی / اخبار / اخبار نظامی / فناوری نظامی / پهپادهای شگفتی‌ساز ایرانی/

پهپادهای شگفتی‌ساز ایرانی

  • 79 ارسال شده توسط علیرضا
  • بدون دیدگاهمتن دیدگاهدیدگاه

پرنده های بدون سرنشین (پهپاد) یا به عبارتی دیگر Droneها، دستگاه‌های کنترل از راه دور هستند که در بسیاری از صنایع مانند دفاعی، جنگی و نظامی، امدادرسانی، سرگرمی و بسیاری دیگر امور استفاده می‌شوند. پهپادها توانسته‌اند با اولین حضور خود در عملیات‌های نظامی تغییرات قابل توجهی را ایجاد کنند.

از جمله این تغییرات می‌توان به استراتژی در جنگ‌ها اشاره کرد. این تغییرات اساسی در عملیات‌های شناسایی و نظارت، شامل کاهش هزینه‌های جانی و مالی نسبت به هواپیماها به دلیل ارتفاع بیشتر، آموزش و راه‌اندازی آسان‌تر و اکثرا بدون نیاز به باند پرواز و سرعت بالای آنها هستند. همچنین پهبادها می‌توانند به افزایش ایمنی در جنگ نیز کمک کنند، چرا که قابلیت مخابره اطلاعات را بدون امکان ردیابی خواهند داشت.

در نتیجه پهبادها در عملیات‌های مختلف نظامی به یک دارایی ارزشمند تبدیل شده‌اند. از انواع پهبادها که در ارتش کشورهای مختلف استفاده می شوند می‌توان به پهبادهای بال ثابت، تک روتورها و مولتی روتورها اشاره کرد.

شاهد ۱۲۹ پهپاد پیشرفته

از شاهد ۱۲۹ به عنوان یکی از کارآمدترین و پیشرفته‌ترین پهپادهای ایران یاد می‌شود. این پهپاد با شناسایی رزمی از سال ۲۰۱۲ که نخستین بار به پرواز درآمد تا امروز مشغول خدمت است. شاهد ۱۲۹ از مداومت پروازی ۲۴ ساعت برخوردار است.

غزه در ادامه شاهد ۱۲۹

از غزه پهپاد پهن پیکر ایرانی در بهار ۱۴۰۰ رونمایی شد. پهپاد غزه دارای ۲۱ متر دهانه بال و ۳۱۰۰ کیلوگرم جرم برخاست است. مداومت پروازی آن ۳۵ ساعت و سرعت پروازی آن ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. میزان محموله قابل حمل توسط غزه نیز دستکم ۵۰۰ کیلوگرم و تا ۱۳ بمب بیان شده است.

غزه

پهپادهای انتحاری؛ گیم چنجر

پهپادهای انتحاری پرنده‌های بدون سرنشینی هستند که پس از پرتاب قرار نیست به مقر برگردند و با کوبیدن خودشان به هدف ماموریتشان به اتمام می‌رسد. این پهپادها در نقش‌های گوناگون در جنگ استفاده می‌شوند و کارایی بالایی در جنگ‌ از خود نشان داده‌اند.

ایران هم کاربر پهپادهای انتحاری است و نمونه‌های پیشرفته‌ای در زرادخانه خود دارد. آرش یکی از مشهورترین پهپادهای انتحاری ساخت ایران است که تازه‌ترین مدل از آن چندی پیش در رزمایش ارتش رونمایی شد.

قابلیت گشت‌زنی روی هدف، پرواز در ارتفاع پایین و قیمت پایین از مهم‌ترین مزیت‌های آن‌ها است. در حالی که قیمت یک موشک کروز مثل کالیبر روسی حدود یک میلیون دلار است، این پهپادها قیمتی بین ۱۰ تا ۵۰ هزار دلار دارند.

 

پهپاد آرش

اما آینده پهپادها در جنگ‌ها چه خواهد بود؟

دوران جنگ سرد شروع توسعه پهپادها در ارتش کشورها بوده‌است. این هواپیماهای بدون سرنشین که به تنهایی توانسته‌اند استراتژی‌های جنگی را تغییر دهند، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پیجیده‌تر شدن و تغییرات بزرگ‌تری خواهند بود. از جمله این تغییرات می‌توان در عملیت های نظارتی مناطق مرزی بزرگ اشاره کرد که به یک عملیات کاملا خودکار تبدیل خواهند شد. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی، برچسب گذاری و تشخیص حرارتی می توان عملیات های نقشه برداری را به صورت ۳ بعدی و با تشخیص بالا برای عملیات های نجات و اطلاع از استراتژی های دشمن در تهاجم به کشورها استفاده کرد.

 

255 بازدید

دیدگاه کاربر

دیدگاه شمانظر شما در مورد

نویسنده: علیرضا

Avatar photo
  • مدیر مسئول رسانه فرهنگی هنری موج مدیا
  • تعداد ارسالی: 36

جدیدترین ها

Categories