ناوبری پرش

پدافند پیشرفته هوایی که اسپانیا به اوکراین فرستاد | موج مدیا | MoojMedia

صفحه اصلی / اخبار / اخبار نظامی / فناوری نظامی / پدافند پیشرفته هوایی که اسپانیا به اوکراین فرستاد/

پدافند پیشرفته هوایی که اسپانیا به اوکراین فرستاد

  • 50 ارسال شده توسط علیرضا
  • بدون دیدگاهمتن دیدگاهدیدگاه

تمرکز کشورهای غربی حامی اوکراین در این روزها تامین پدافند هوایی برای این کشور در حال جنگ است.

از این رو تمامی سامانه‌های در نظر گرفته و ارسال شده را معرفی نمودیم و حال نوبت به MIM-23 هاوک (Hawk) رسید که اسپانیا ۴ آتشبار از آن را تحویل اوکراین داده و قرار است ۲ آتشبار دیگر نیز برای آن‌ها ارسال کند.

البته آمریکا نیز احتمالا سامانه مذکور را برای اوکراینی‌ها بفرستد. مدافعان با دریافت این سامانه‌ها چتر پدافندی بر فراز شهرهای خود که این روزها هدف حملات گسترده روسیه با استفاده از موشک‌های کروز و پهپادهای انتحاری قرار گرفته‌ را تقویت کرده تا آسیب‌های جانی و مالی وارده کاهش یابد.

پدافند پیشرفته هوایی که اسپانیا به اوکراین فرستاد

توسعه سامانه هاوک در سال ۱۹۵۲ به درخواست ارتش آمریکا توسط کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی نورثراپ (Northrop) آغاز شد. این کمپانی آمریکایی مسئولیت ساخت پرتابگر و بخش‌های الکترونیکی نظیر رادارها و سیستم کنترل آتش را بر عهده داشت. کار ساخت موشک را نیز به دیگر همتای هموطن خود ریتیان (Raytheon) سپرد.

نخستین آزمایش سامانه در سال ۱۹۵۶ انجام و تا ۱۹۵۷ توسعه آن به اتمام رسید.

در سال ۱۹۵۹ نیز وارد خدمت در ارتش شد و سال نیز بعد به خدمت سپاه تفنگداران دریایی آمریکا (USMC) در آمد. نهایتا با ورود MIM-104 پاتریوت (Patriot) در سال ۱۹۹۴ از خدمت در ارتش و در سال ۲۰۰۲ از USMC خارج شد.

علاوه بر آمریکا، ۲۶ کشور دیگر منجمله ایران نیز نمونه‌های مختلف این سامانه را خریداری و به خدمت گرفتند. ۸ کشور دارنده شامل نروژ، فرانسه، آلمان، دانمارک، ایتالیا، هلند، کره جنوبی و بلژیک نیز همچون آمریکا آن را از خدمت خارج کردند.

اسپانیا یکی از کاربرانی است که همچون ایران همچنان سامانه هاوک را در خدمت دارد که البته در حال انتقال آن‌ها به اوکراین است تا سال‌ها پس از توقف تولید و فروش هاوک، این کشور را به بیست و هشتمین دارنده آن تبدیل سازد.

سامانه‌ MIM-23 در طول دوران خدمت بارها دستخوش ارتقا و بهسازی قرار گرفت تا عملکردش متناسب با تهدیدهای در حال حضور زمان خود بهبود یافته و نیازها را به خوبی پاسخ دهد.

252 بازدید

دیدگاه کاربر

دیدگاه شمانظر شما در مورد

نویسنده: علیرضا

Avatar photo
  • مدیر مسئول رسانه فرهنگی هنری موج مدیا
  • تعداد ارسالی: 36

جدیدترین ها

Categories